סוכריה לכל ילד, בקופת גמל או בבנק?


lollies-4

בימים אלו מקבלים הורי הילדים עד גיל 18 מכתב מהביטוח הלאומי המודיע להם על יישום ההחלטה להעניק חיסכון לכל ילד, החל מינואר 2017. במכתב מתבקשים ההורים לבחור במסלול החיסכון שבו ייחסך הכסף, 50 ₪ לחודש על חשבון המדינה ועוד 50 ₪ תוספת אופציונלית למי שמעוניין לקזז זאת מקצבת הילדים.

האפשרות לחיסכון, שיעמוד לרשות הילדים החל מגיל 18, קיימת בקופת גמל להשקעה או בפיקדונות מסוגים שונים בבנקים.

12 קופות גמל ו-9 בנקים נענו לאתגר וצריך לבחור עבור כל ילד תכנית אחת בלבד, כאשר צריך לשים לב לכמה מאפיינים ולקבל כמה החלטות עוד בטרם הבחירה היכן ינוהל הכסף.

ראשית יש להכיר את האלטרנטיבות : 

קופות גמל להשקעה

  • בחיסכון בקופת גמל אין תשואה מובטחת, אלא השתתפות ברווחים או הפסדים בשוק ההון. הכסף יושקע בשוק ההון שהוא מטבעו תנודתי. צריך להכיר באפשרות שגם הקרן תיפגע, תלוי כמובן בביצועי הקופה לאורך ציר הזמן ועד ליום המשיכה.
  • יש להגדיר את רמת הסיכון המבוקשת: נמוכה, בינונית או גבוהה, כזו המופעלת על פי ההלכה לציבור שומר המסורת או השריעה. רוב הקופות מציעות את המסלול המתאים לבחירה המבוקשת. ככל שרמת הסיכון גבוהה יותר יושקעו יותר כספים במניות ואגרות חוב של חברות בארץ וגם בחו"ל ופחות באגרות חוב ממשלתיות.
  • קיימת אפשרות לנייד (להעביר) את החיסכון שנצבר מקופה לקופה או מקופה לתכנית בבנק.
  • דמי הניהול בקופה משולמים ע"י המוסד לביטוח לאומי , כך שקיימת זהות ואדישות בנושא זה.
  • הרווחים בתוכנית חייבים במס רווחי הון של 25%, אך ייתכן שניתן יהיה להקטין את החבות ככל שהמשיכה תבוצע ע"י הילד שיהפוך לבוגר, בשנים שבהן אין לו הכנסה חייבת משמעותית אחרת.

חיסכון בבנק

  • בחיסכון זה מקבלים אחת מבין האפשרויות הבאות : תשואה מובטחת צמודה למדד, תשואה מובטחת לא צמודה למדד ותשואה צמודה לריבית הפריים שמשתנה מעל עת. הקרן מובטחת.
  • יש לבחור במסלול ללא יציאה מוקדמת עד גיל 18 או כזה מידי 5 שנים שיאפשר לעבור למסלול חיסכון אחר. זהו שיקול חשוב במיוחד לילדים צעירים מאוד שתקופת החיסכון הארוכה שלהם עשויה להניב עד 3 מחזורי יציאה כאמור. לילדים מתבגרים האופציה פחות חשובה.
  • חיסכון בבנק לא מאפשר להעביר אותו לקופת גמל.
  • החיסכון בבנק הוא ללא דמי ניהול.
  • הריבית שתשולם במשיכה, תחויב ב 15% מס רווחי הון . גם כאן ניתן יהיה להקטין את החבות בדומה לחיסכון בקופת הגמל.

הבחירה בין קופת הגמל או הבנק צריכה להיבחן תחת מספר פרמטרים :

  1. האם אתה מוכן להפסיד תשואה על הכסף על מנת לקבל תשואה מובטחת גם אם מינימלית.
  2. בטווח הארוך, שוק ההון מניב תשואה נאה, שלרוב תעלה על זו המובטחת בבנק . אם אתה מבין את התנהגות השוק לטווח הארוך ומסכים להיות חלק ממנו , אזי ככל שגיל הילד צעיר יותר, קיימת עדיפות להשקעה במסלול קופת הגמל. מנגד אם אינך רוצה לשחק במגרש הזה, או אם הילד קרוב לגיל 18, תשואה מובטחת, גם אם מינימלית , עשויה להיות פתרון טוב.
  3. ככל שאינך מוכן לקבע את הכסף באותו האפיק לטווח ארוך, חיסכון בבנק עלול להסתמן כהשקעה פחות טובה לאור האלטרנטיבות שיהיו בשוק בחלוף השנים.
  4. יש לקחת בחשבון האם הנך חוסך כיום עבור הילד במסגרת כזו או אחרת, פיזור השקעות בין אפיקים שונים תמיד יהיה מעשה נכון .

הבחירה בין קופות הגמל

אם החלטת להשקיע בקופת גמל , ולאחר שהחלטת באיזה מסלול סיכון תשקיע , יש לך 12 קופות שתצטרך לבחור אחת מהן.

בהנחה שהבחירה לא תהיה אקראית , מהם הפרמטרים שאותם כדאי  לבדוק בטרם קבלת ההחלטה?

  1. יש לגשת לאתר גמל נט של משרד האוצר ( להקיש בגוגל "גמל נט" ) ולהשוות את תשואות הקופות המתאימות לאורך 5 שנים לפחות . חשוב לציין כי רוב הקופות המוצעות נפתחו לפני זמן לא ארוך, ובסיס השוואה נכון ישווה קופות מקבילות אחרות של בית ההשקעות או חברת הביטוח, בהן יש נתונים מספקים באתר .
  2. רמת השירות של בית ההשקעות או חברות הביטוח מניסיון עבר שלך כמשקיע או של אחרים.
  3. מדד סיכון "שארפ" של כל קופה, או מקבילתה, על פני תקופה של 5 שנים לפחות. ככל שהמדד גבוה יותר,  הסיכוי של הקופה להניב תשואה ברמות סיכון זהות מול המתחרות – גבוה יותר.
  4. האפשרות להזיז את החיסכון מקופה לקופה ("ניוד" בעגה המקצועית ) תמנע אולי קיבוע חיסכון בקופות לא טובות אבל הדבר תלוי גם ברמת העניין והיכולת שיש לך להתעסק עם זה. ככל שאפשרות זו תהיה עבורך ריאלית יותר, יש לתת משקל פחות משמעותי לבחירה הנוכחית, שהרי ניתן לעבור ללא כל בעיה מקופה לקופה ללא קנסות ואו הוצאות אחרות.

הבחירה בין הבנקים 

כאן אפשרות הבחירה היא בעיקר לפי גובה הריבית שמבטיחים לך ובאיזה מסלול פיקדון לבחור : צמוד למדד, לא צמוד או צמוד לפריים (פחות מומלץ בתנאי שוק של היום אם כי זה סוג של הגנה מפני עלייה בריבית שצפויה בשלב כזה או אחר) . הריבית מובטחת לתקופת החיסכון , כך שאם החלטת להיכנס לתכנית שניתן לעבור ממנה לאחרת אחת ל 5 שנים, זו תהיה מובטחת לתקופה זו בלבד. ההנחה היא שהבנקים מעניקים כיום ריביות גבוהות מאוד ולא בטוח שיעשו זאת במועד השינוי ה-5 שנתי. המשקל  הסגולי של פירמת הבנק מנהל החיסכון הוא נמוך יחסית הואיל ואין כאן התערבות חיצונית של מנהלי השקעות בניהול הכסף כמו שיש בקופות הגמל.

חשוב להזכיר כי החלטה דומה, אם כי בצד ההפוך, צריכה להתקבל כאשר לוקחים משכנתא, אלא ששם ניתן לפצל בין המסלולים השונים, דבר שאינו קיים כאן.

ככל שתקופת החיסכון ארוכה יותר יש יתרון לכאורה לחיסכון צמוד מדד, אשר מביא בחשבון גם עליות במדד המחירים לצרכן, להזכירך מדובר על תקופת ארוכה של עד 18 שנה ויותר, תקופה ארוכה שבה התפרצות אינפלציונית אינה תלושה מן המציאות.

כך למשל, בנק לאומי מציע כיום 4% ריבית גבוהה קבועה, לא צמודה, לתינוקות בני 0 עד שנה. הריבית הזו , במונחי 2016 , אטרקטיבית ביותר אבל עלולה להתברר כנמוכה במידה והאינפלציה תרים ראש. היה וזה יקרה, ריבית של 2% צמודה למדד וחסרת סיכון , עשויה להתברר כריבית (נטו) טובה למדי.

שיקול נוסף הוא נוחות הצפייה בנתונים, כאשר קיים יתרון לניהול החיסכון באותו הבנק שאתה מנהל את חשבונותיך , שם תוכל לראות את התמונה בכל פעם שתיכנס לאתר האינטרנט של הבנק לבדוק משהו בחשבון.

כדאי להיעזר בקבלת הסברים נוספים באתר ייעודי של משרד האוצר והמוסד לביטוח לאומי                       ( www.hly.gov.il), בפנייה  למוקד טלפוני, או באתרי האינטרנט של הקופות והבנקים.

את הבחירה יש לבצע באתר של המוסד לביטוח לאומי עד ליום 1 ליוני 2017 ויפה שעה קודם, אבל לאחר קבלת החלטה מושכלת .

שיהיה בהצלחה , למען ילדינו !

בני שריד ( רו"ח )

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.